Materiale folosite în pictură
Respect pentru artă

Arhiva mesaje pentru categoria ‘Pictura’

Suporturi rigide

Publicat de artex la 17 - Februarie - 2009

Suporturile rigide

Piatra

Marmura

Marmura placata a slujit ca suport aproape pana in zilele noastre. A fost des folosita in pictura rusa a secolului XVIII si XIX si in arta chineza.

Ardezia

Ardezia i-a slujit lui Rubens la realizarea a 3 compozitii importante.

Piatra

Este probabil suportul ideal al picturii, este cel [...]

(continuare articol la Suporturi rigide)

Suporturi

Publicat de artex la 16 - Februarie - 2009

Pictorii isi aleg suporturile cu grija, ele fiind implicate atat in expresia, cat si in durabilitatea operei lor. Suportul reprezinta osatura tabloului, la fel cum pictura si vernice-ul final ii reprezinta carnea si pielea.

Astazi suportul preferat al pictorilor care lucreaza in culori de ulei este panza.

Suporturile sunt multitudinea de materiale peste care se poate picta, de regula, prin intermediul unui grund sau macar a unei simple impregnari. Specialistii le clasifica dupa gradul lor de suplete in:

  1. rigide
  2. semirigide
  3. flexibile

Suporturi rigide:

  • piatra
  • tencuiala
  • metalul
  • sticla
  • lemnul

Aceste suporturi rigide ofera rezistenta mare in timp, iar protectia pe care i-o dau stratului de culoare este excelenta. Se considera ca acestea favorizeaza in cel mai inalt grad durabilitatea materiei picturale.

Suporturi semirigide:

  • hartia maruflata pe panza
  • carton
  • pergament
  • panza maruflata pe o alta panza

Situate undeva intre o rigiditate ca cea a lemnului si supletea panzei sau a hartiei. Numarul suporturilor semirigide este mic

Suporturi flexibile:

  • hartia
  • panza

Acuarela

Publicat de artex la 15 - Februarie - 2009

acuarela002-130x98 AcuarelaACUARELA (lat. acqua - apa)

-vopsea in stare solida (pastile) sau vascoasa (pasta in tuburi) care se inmoaie in apa, nu are putere de acoperire, e transparenta

-pictura in aceste culori de apa

-tehnica picturala in doua variante, prin suprapunere peste pete zvantate si pe umed, petele suprapuse fuzionand intre ele; in cea de-a doua varianta,transparenta este insotita si de un efect catifelat, vaporos.

Prin marea bogatie de culori, acuarela se deosebeste de celelalte tehnici prin delicatetea si transparenta culorii. Incepeti prin a folosi culori deschise si suprapuneti dupa aceea culorile inchise.

Singurul alb de care dispuneti este cel al hartiei, deci ramane la alegerea dumneavoastra locurile in care il veti pastra. Acuarela este ideala pentru cei carora le place sa picteze in aer liber deoarece materialul nu este greu de transportat. Acesta se rezuma la o cutie de culori, o hartie speciala pentru acuarela, o pensula, apa si o carpa.

Este indicat sa nu lasati acuarela prea mult la soare, riscati sa se decoloreze, iar culorile din cutia dvs. de acuarele sa se usuce.

  • Ea nu trebuie să imite pictura de manuscris in culori de tempera si , mai ales, pictura de sevalet in tempera sau ulei, ci sa (…) iste formele dintr-o culoare fluida, transparenta, vaporoasa (…). Personal, consider ca acuarela apartine picturii si nu graficii. (Schileru, II, p. 118, 134).
  • Culorile sint amestecate cu apa si sunt aplicate fara ebosa, cu o pensula moale (…). In unele locuri fondul ramane adesea fara culoare; este ocolit pentru a se obtine o luminozitate maxima. Stratul de culoare urmator se poate aplica dupa uscarea primului strat; se poate picta insa si pe umed. Desenul este eliminat in cea mai mare parte sau in totalitate. (Lutzeler, p. 208).

Pictura in ulei

Publicat de artex la 8 - Februarie - 2009

ulei002-130x98 Pictura in uleiPICTURA IN ULEI, de la Renastere incoace, cea mai raspandita (desi nu este cea mai durabila tehnica), poate pentru posibilitatile tehnologice si de expresie pe care le ofera: opacitate sau transparenta, matitate sau aspectul “apos”, o executie mai fina sau mai aspra, folosirea pensulei sau a cutitului, retusarea pe umed sau ulterioara.

Dizolvantul care-i da si numele este de provenienta diferita: ulei de mac (mai fluid si mai putin sicativ), ulei de nuca (mai galben si mai fluid), ulei de in fiert si decantat, etc.

Intrucat uleiul distruge cu timpul fibra textila, suportul picturii in ulei se acopera cu o pelicula speciala (grund, doar alb sau si cu imprimatura); dar marea problema a picturii in ulei ramane medium-ul.

Cu pictura in ulei se poate ajunge la tente subtile si la o compozitie minunata. Uscarea este extrem de lunga, la suprafata intre 2 si 15 zile si in profunzime intr-un an, avantajul este ca se pot face retusuri si modelari.

  • Toarna uleiul de in intr-o caldare de bronz sau de arama, ori intr-un recipient mare; in timpul caniculei, lasa-l sa stea la soare si daca-l poti tine acolo pana va scadea la jumatate, va fi minunat pentru pictura. (Cennini, p. 94).
  • Uleiul de in, cel mai sicativ dintre cele trei uleiuri intrebuintate in pictura, este mai transparent decat uleiul de mac, dar si mai galben deact acesta. (Moreau-Vauthier, p. 70)